Steunpunt Mantelzorg: “Combinatie zorg en studie niet evident”

Mantelzorger

Mantelzorgverenigingen pleiten voor apart statuut voor studenten die mantelzorger zijn, en voor meer bewustwording in het secundair onderwijs. Cijfers tonen immers aan dat maar liefst een op de vijf kinderen en jongeren mantelzorger zijn.

Een op de vijf kinderen en jongeren groeit op met iemand in de directe omgeving die chronisch ziek is, een beperking heeft, of psychisch kwetsbaar is. Meestal gaat het om een ouder, broer, zus, of (inwonende) grootouder. Maar het opnemen van zorgtaken is, in combinatie met een studie, allesbehalve evident. Dat blijkt uit onderzoek: de helft van de studerende mantelzorgers geeft aan dat de combinatie moeilijk vol te houden is. Daarom pleit Steunpunt Mantelzorg nu voor een apart statuut voor mantelzorgers in alle hogescholen en universiteiten, en voor meer sensibilisering in het secundair onderwijs. Zo’n statuut bestaat al in een handvol scholen (LUCA School of Arts, Vives, Howest, UCLL en Thomas More). Maar lang niet bij allemaal.

“In een klas van pakweg 25 studenten gaat het om 8 personen die gemiddeld 12 uur per week zorg verlenen. Hierdoor hebben ze het moeilijk om lessen of stages te volgen of zich voldoende te concentreren op hun studies, waardoor ze vertraging oplopen in hun studietraject of zelfs hun opleiding stopzetten”, zegt Naomi De Bruyne van Steunpunt Mantelzorg. “Jonge mantelzorgers willen bovendien ook gewoon jong zijn zoals andere leeftijdsgenoten. Deelnemen aan sociale activiteiten of hobby’s net zoals andere studenten.”

Vooral de vraag naar flexibiliteit in het lessenrooster of examenroosters, het spreiden van stages, gsm bij de hand mogen houden, de afstand van stageplek tot thuis, enzovoort, zijn behoeften die studerende mantelzorgers hebben. En die dus kunnen afgesproken worden in zo’n mantelzorgstatuut. Dezelfde behoeften komen trouwens ook voor bij de leerlingen van het secundair onderwijs.

“Studenten beseffen vaak pas na een gesprek met een studiecoach dat ze mantelzorger zijn én dat er ook oplossingen bestaan. Ze worstelen vaak met hun tijd: deadlines die niet gehaald worden, lessen waar ze niet op aanwezig kunnen zijn.”

Het verhaal van Emma

Om de vraag kracht bij te zetten, vertelt Steunpunt Mantelzorg ook het verhaal van Emma (24). Zij werd tijdens haar studies Toegepaste Economische Wetenschappen plots mantelzorger, toen haar moeder een hersenbloeding kreeg die resulteerde in een constante zorgbehoefte. Het dwong Emma haar leven om te gooien. Maar uiteraard zette ze ook haar studies voort.

“Ik had geen mantelzorgstatuut. Daarom moest ik telkens mijn zorgsituatie herhalen aan docenten en ander onderwijspersoneel. Dat zorgde bij mij echt voor een demotivatie om hulp te vragen. Eén duidelijk contactpersoon binnen de opleiding en een eenvoudige procedure om een statuut aan te vragen zou al een sterke impact op mij en mijn situatie hebben gehad”, aldus Emma Schepens.

LEES MEER OP INFUUS.BE

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES

Trending

Infuus nieuwsbrief

Straffe verhalen van, door en voor zorgprofessionals – maandelijks in jouw mailbox afgeleverd.