Wie in Brussel woont, komt ze vroeg of laat tegen: de blauwe fietsen van Wheel of Care. Het holistische thuiszorgteam biedt naar eigen zeggen ‘slow care’ en dat opent mogelijkheden voor meer selfcare, vertelt oprichter Flora Billiouw. “De tijd die we winnen door niet in de file te staan, geven we aan de patiënt, en dat is dan weer goed voor de collega’s, die daardoor alle ruimte kunnen nemen.”
Dag Flora, wat versta jij onder zelfzorg?
“Puur voor mezelf is zelfzorg echt zorgen dat werk niet op de eerste plaats komt. Vanuit mijn functie als werkgever houdt dat in dat alle collega’s gratis naar yoga kunnen, gratis naar de psycholoog mogen en dat we elk seizoen ook een momentje voor het team organiseren. Daarnaast bevraag ik ook regelmatig iedereen om te horen of het gaat, en of het werk niet te zwaar is.”
“We hanteren bij Wheel of Care ook een aanpak die anders dan anders is: zo zijn vergaderingen niet alleen vergaderingen, maar koken we samen of wordt er ontbijt voorzien. Op deze manier is de drempel lager om te komen en is er voor of na de eigenlijke vergadering ruimte voor een informeel babbeltje, om te vragen hoe het gaat. Want hoe je het ook draait of keert: we maken veel erge verhalen mee, en het is niet altijd makkelijk daarmee om te gaan.”
Hoe combineer je de tijd nemen om te praten met de hoge werkdruk?
“Ik vind dat superbelangrijk, en dat is een van de hoofdredenen dat ik met Wheel of Care ben begonnen. De insteek van Wheel of Care is ‘slow care’, en dat geldt niet enkel voor patiënten, maar ook voor collega’s. Hoe zij zich voelen is prioriteit nummer één. We zoeken ook altijd naar een oplossing om het zo luchtig mogelijk te houden en om uit te zoeken hoe ze aan de slag kunnen blijven voor het bedrijf op een gezonde, gebalanceerde manier.”
Wat zijn voor jou alarmsignalen bij de zorgverleners?
“Als iemand regelmatig ziek is of niet meer op vergaderingen kan zijn, gaat bij mij een belletje rinkelen. Dan spreek ik die persoon aan en gaan we op zoek naar oplossingen, zodat die persoon rust en ruimte kan vinden. Ik haal ook de druk weg: als Wheel of Care niet meer is waar ze naar op zoek zijn, hoeft dat ook niet meer. Ik wil vooral dat ze er energie en plezier blijven uithalen.”
Is er voldoende aandacht voor zelfzorg in de sector?
“Ik heb lang in ziekenhuizen gewerkt waar daar geen ruimte voor was, en dat heb ik echt gemist. Nu was ik toen nog jong en fris, maar ook voor oudere collega’s was er geen ruimte om tijd te nemen voor zichzelf. Dus vanaf de oprichting van Wheel of Care was het voor mij heel duidelijk dat ik daarop zou inzetten.”
Wat kan je tijdens het werk zelf doen om voor jezelf te zorgen?
“Tijdens het eerste jaar huisbezoeken als vroedvrouw werkte ik de hele dag door omdat ik overal op tijd wilde zijn. Soms vertrok ik voor 6 uur en kwam ik om 17 uur thuis, en dan had ik niets gegeten of gedronken. Dat geef ik dus nu ook steeds mee aan collega’s: neem je tijd, vraag gerust bij mensen of je de wc mag gebruiken, en of je een glaasje water mag. Dat is niets om je voor te generen – wat ik dus in het begin wel deed.”
“Wat we ook hebben ingevoerd is een vaste middagpauze. Rond de middag houdt iedereen gegarandeerd een uur leeg. Op dat moment mogen geen patiënten ingepland worden.”
Wat heb je zelf op dat vlak nog geleerd sinds je begon?
“Ik ben vandaag minder perfectionistisch. Ik wil nog steeds de beste zorgen geven, maar vroeger had ik echt in mijn hoofd hoe elk bezoek moest verlopen, terwijl je soms gewoon flexibel moet zijn. Dat levert minder druk op voor jezelf, en je patiënt is even tevreden, of misschien zelfs nog meer, omdat je niet als een stresskip rondloopt.”
LEES MEER OP INFUUS.BE
- Dokters van de Wereld lanceert ‘solidaire zeep’ voor mensen in nood
- Maarten en Helder Vanneste, vader en dochter samen aan het werk in WZC Het Heiveld
- “De zorgsector mag best wat stoer en stout zijn”
- Neos vzw lanceert ‘pil tegen eenzaamheid’
- MoMu en WZC Immaculata lanceren tactiel traject voor personen met dementie