Het leven lerend leven

Healthusiasm column

Ons leven bevat drie grote fasen: leren, werken en pensioen. Leren doen we in onderwijsinstellingen waar we kennis opdoen over een materie en zo een erkend toegangsticket krijgen tot het stuk van de samenleving waarin we werken. Mits wat opgelegde bijscholing mogen we er ook blijven werken, tot we op pensioen gaan om te rusten. Dit is het leven. Dit is zoals we het geleerd hebben.  

Houdt dit wel steek? We overladen ons jonge leven met kennis over een ongekende materie en kiezen zo blindelings een toegangsticket. Vervolgens worden we vier decennia lang geconfronteerd met veranderingen waardoor onze kennis niet voldoende meer blijkt te zijn. En wanneer we dan op pensioen gaan, leren we – eindelijk – die zaken die ons écht interesseren.  

Klinkt herkenbaar? Wel, Stanford University zet deze logica op zijn kop en herziet hun volledige werkwijze en opleidingscurriculum, met meer focus op gefaseerd, levenslang leren van vaardigen in het kader van persoonlijke levensdoelen. Willen ze hun institutionele macht niet verder zien afbrokkelen, zullen alle onderwijsinstellingen volgen.  

Vandaag volgen miljoenen mensen, van 16 tot 85 jaar, via platformen zoals Coursera, Udacity en Engageli samen dezelfde onlineopleiding bij de grootste supersterprofessoren ter wereld. Wil jij nog nog naar een nabije universiteit gaan? Deze Massive Open Online Courses (MOOC’s) zijn een erkend, alternatief circuit geworden voor bestaande opleidingen. Het decentraliseert het hele onderwijssysteem en zet klassieke onderwijsinstellingen onder druk.  

Vaardigheden delen 

We steken ook steeds meer van elkaar op, en dankzij technologie kan iedereen gemakkelijk zijn eigen vaardigheden met anderen delen. Zo is Proximie een digitaal platform waar chirurgen rechtstreeks hun vaardigen delen met collega’s. Maar deze deeltrend gaat verder. De Chinese artsenvereniging CMDA heeft een toepassing ontwikkeld binnen de superapp WeChat (de populairste berichtenapp in China, nvdr) waardoor elke erkende arts vandaag specifieke opleidingen ter betaling kan aanbieden aan collega’s. Artsen abonneren zich dan om vaardigheden te leren van hun beroepsgenoten.  

Dit voorbeeld is sprekend voor een andere belangrijke trend in het levenslang leren: micro-opleidingen. Het belang van deze ‘opleidingstussendoortjes’ zie je in het succes van diëtisten- of psychologenadvies op Instagram of de toename van patiënteneducatie door artsen op TikTok. Mensen willen continue en met mondjesmaat blijven bijleren zonder dat er grote blokken tijd uit de agenda verdwijnen. Dit is ook de succesformule van het Belgische MobieTrain die officiële opleidingen in micro fragmentjes binnen de gezondheidszorg brengt.  

Technologie werkt hierbij als een versterker. Dit is niet alleen zichtbaar in de manier waarop opleidingen worden georganiseerd, maar ook in de manier waarop vaardigenheden worden aangeleerd. Avatars met artificiële intelligentie maken de opleiding van verplegend personeel vijf keer meer succesvol en chirurgen getraind met virtual reality presteren 230 procent beter dan klassiek geschoolde chirurgen, zo blijkt. En wanneer de Finse overheid gratis een cursus AI aanbiedt aan de volledige bevolking, dan bevestigt dit zeker ook hoe belangrijk technologie binnen de zorgopleidingen zal zijn.  

Unieke troef 

Toch is het gebruik van technologie niet de belangrijkste vaardigheid van morgen. Het World Economic Forum stelt dat menselijkheid onze unieke troef is in deze gedigitaliseerde wereld. Ook de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) streeft dit na met het hervormingsplan ‘Education 2030’: een toenemende focus op creativiteit en sociaal empathische vaardigheden.  

En wat weet je wat? Deze vaardigen zijn belangrijk in elke fase van ons leven.  

Het Healthusiasme. 

Healthusiasme is een beweging van mensen en bedrijven met een positieve impact op onze gezondheid en ons geluk. De term komt uit het gelijknamig boek dat ons wegwijs maakt in een wereld die bol staat van de mogelijkheden en innovaties. Christophe Jauquet is de auteur van het boek. Hij inspireert en adviseert bedrijven en zorgorganisaties om betere belevingen in de zorg te ontwikkelen. Voor INFUUS vertelt hij over deze positieve mindset en vooral over waar we vandaag met z’n allen healthusiast kunnen over zijn.  

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES

Trending

Infuus nieuwsbrief

Straffe verhalen van, door en voor zorgprofessionals – maandelijks in jouw mailbox afgeleverd.