De Triangel lanceert geslaagde employer branding campagne… met een hoekje af
Zorg- en onderwijsgroep De Triangel bestaat al 90 jaar. Met 700 medewerkers is het een van de grootste werkgevers van het Meetjesland. Net zoals andere zorgorganisaties breekt De Triangel dagelijks het hoofd over hoe voldoende geschikt personeel vinden. Met een creatieve en onderscheidende employer branding campagne, ontstaan vanuit de kern van de organisatie en gedragen door de werkvloer, gaat de vzw op zoek naar nieuw talent.
De zorgsector kreunt onder personeelstekorten. “De situatie vandaag is geen krapte meer op de arbeidsmarkt, maar een schaarste. Voldoende personeel vinden om aan de stijgende zorgvraag te kunnen voldoen, vormt dé uitdaging voor alle zorgorganisaties”, zegt Jo Degroote, verantwoordelijke HR en organisatieontwikkeling bij De Triangel.
De Triangel biedt een brede waaier aan ondersteuningsvormen voor personen met een beperking, zowel overdag als ’s nachts. Een volcontinu zorgsysteem maakt de zoektocht naar personeel nog uitdagender, omdat je op elk moment – ook tijdens het weekend en ’s nachts – mensen nodig hebt. Een andere uitdaging volgens Jo Degroote? De zoektocht naar het juiste profiel.
“De Triangel is sinds 2014 een gekantelde organisatie. Hiërarchie maakte plaats voor ondernemerschap. Onze teams zijn zelforganiserend met veel verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid. In een rekruteringsproces vormt dit een extra aandachtspunt, want je moet sterke mensen vinden. Maar eens we het juiste profiel hebben gevonden, is er alleen maar meerwaarde. Voor onze medewerkers zelf, die zich als een vis in het water voelen in een zelforganiserend systeem. En voor ons als organisatie, want we merken een positief effect op retentie en behoud van medewerkers op de lange termijn.”
Marcellekes en tattoos
De Triangel bleef niet bij de pakken zitten en bedacht een creatieve campagne om nieuw talent aan te trekken. Een opvallende, onderscheidende campagne die aanleunt bij het DNA van De Triangel stond centraal.
“Met welke waarden willen we naar buiten komen? Een cruciale vraag waarop we een glashelder antwoord wilden formuleren voor we van start gingen”, licht Degroote toe. “Onze medewerkers zijn goed in wat ze doen en we deinzen er ook niet voor terug – in tegenstelling tot andere voorzieningen – om cliënten met een zware zorgvraag te ontvangen. Dat maakt De Triangel effenaf straf.”
#Effenafstraf werd ook de slagzin en liep als een rode draad door de hele campagne, ook in de beeldvorming. Op de foto’s zien we medewerkers met ‘marcellekes’ en tattoos, die op een warme manier samen met hun klanten worden geportretteerd.
Degroote: “Onze medewerkers bieden warme zorg, maar we wilden wegstappen van het te klassieke, softe beeld. Zorg mag best wat stoer en stout zijn. Bij ons staat zowel de cliënt als de medewerker centraal. Een medewerker kan altijd zichzelf blijven. We zijn trots dat de beeldvorming perfect aansluit bij het authentieke karakter van De Triangel en de realiteit op de werkvloer.”
Ondernemerschap
Om deze campagne te lanceren, schakelde De Triangel geen extern communicatie- of marketingbureau in. Van het strategische en creatieve concept tot de praktische uitvoering ervan, al het werk werd intern gedaan, door en op de werkvloer. “En dat is ook #effenafstraf, niet?” zegt Degroote met een kwinkslag. “We hebben enkel een beroep gedaan op een foto- en videograaf, al de rest hebben we zelf gedaan. Ondernemerschap zit in ons bloed, wat zich ook uit in het zelf bedenken en maken van campagnes.”
Degroote looft ook het enthousiasme van de medewerkers die op de foto staan. “Iedereen was enthousiast, het was geweldig om zo’n positieve vibe te voelen.”
Om de campagne af te trappen, speelden de eigen medewerkers dan ook een sleutelrol. De namen van alle 700 medewerkers werden met stickers op ramen en deuren van het gebouw geplakt. Medewerkers die een selfie maakten met hun eigen sticker, maakten kans op een leuke prijs.
Medewerkers worden ambassadeurs
Meer instroom van kandidaten was een logische doelstelling, en die werd ook bereikt. Maar de campagne bracht nog meer positieve neveneffecten met zich mee. Degroote noemt er twee in het bijzonder: “Onze medewerkers werden echte ambassadeurs. Door hen vanaf het begin te betrekken, waren ze enthousiast om de campagne te delen en spraken ze over De Triangel in hun netwerk. Zo ontstond er spontaan mond-tot-mondreclame. Daarnaast ben ik bijzonder tevreden dat onze campagne opvalt. We ontvingen overal positieve reacties dat onze campagne anders en durft af te wijken van de klassieke beeldvorming.”
In september staat een nieuwe campagne gepland, waarin negen unieke verhalen van medewerkers de rode draad vormen. “Zoals het verhaal van Cindy en Anita. Anita volgde de dovenschool speciaal om met haar collega te kunnen communiceren.”
En-en-enverhaal
Hoewel De Triangel tevreden is met de opzet en het resultaat van zijn employer branding campagne, benadrukt het dat communicatiecampagnes geen wondermiddel zijn. Volgens Degroote is het een kwestie van én-én-én. “Organisaties moeten niet alleen inzetten op communicatie en sensibilisatie, maar ook andere maatregelen nemen. Wij richten ons bijvoorbeeld op zij-instromers en trekken medewerkers aan uit andere sectoren. Daarnaast bieden we een aanbrengpremie aan collega’s die een nieuwe medewerker introduceren.”
Onlangs plaatste De Triangel ook een vacature voor logistieke ondersteuner in de zorg, samen met Compaan. “We hebben bijgehouden hoe vaak onze medewerkers taken uitvoeren die niet direct gerelateerd zijn aan de zorg. Maar liefst meer dan vier uur per dag! Logistieke ondersteuning is daarom essentieel om onze eigen medewerkers te ontlasten en hen meer ademruimte te geven.”
Tot slot benadrukt Degroote dat het beleid meer moet inspelen op het aantrekkelijker maken van werken in de zorg. “Meer mensen op de werkvloer, en verbeterde loon- en arbeidsvoorwaarden zijn twee belangrijke aspecten”, besluit Degroote.
LEES MEER OP ZORGMAGAZINE.BE
- Dokters van de Wereld lanceert ‘solidaire zeep’ voor mensen in nood
- Maarten en Helder Vanneste, vader en dochter samen aan het werk in WZC Het Heiveld
- “De zorgsector mag best wat stoer en stout zijn”
- Neos vzw lanceert ‘pil tegen eenzaamheid’
- MoMu en WZC Immaculata lanceren tactiel traject voor personen met dementie