ZAS Paola en Ziekenhuisschool Antwerpen openen snoezelruimte

3D2A6380
Redactie

Ziekenhuisschool Antwerpen en kinderziekenhuis ZAS Paola hebben een snoezelruimte in gebruik genomen. In de nieuwe ruimte kunnen kinderen bekomen van de vele prikkels die ze in het ziekenhuis krijgen. Ze vinden er comfortabel meubilair, ontspannende geluiden en zelfs geuren die rust brengen. Ketnetpresentator Dempsey Hendrickx opende de snoezelruimte vandaag met een voorleessessie.

Voor kinderen is een ziekenhuis vaak een stresserende omgeving. Dat geldt zeker als een kind langere tijd is opgenomen. Daarom is op de tweede verdieping van ZAS Paola een snoezelruimte ingericht. In dit lokaal, 21 vierkante meter groot, kunnen de kinderen maximaal tot rust komen. 

Gedempt licht, ontspannende muziek, rustgevende beelden en geuren (zoals lavendel en eucalyptus) en zacht meubilair helpen daarbij. De kinderen kunnen kiezen uit banken met zachte kussens, een schommelstoel en een verwarmd waterbed. Dat laatste is er in het bijzonder voor kinderen met een spierziekte. 

In de snoezelruimte zijn er geen prikkels die de kinderen elders in het ziekenhuis wel tegenkomen. Het is geen klinische ruimte en er vinden geen onderzoeken plaats. Stedelijk Onderwijs en Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS) investeerden samen 18.000 euro in de ruimte.

‘Belangrijkste plek in het ziekenhuis’

Eline Hendrickx, directeur bij Ziekenhuisschool Antwerpen: “Kinderen die recent heftige gebeurtenissen hebben meegemaakt, hebben vaak moeite met het reguleren van hun emoties. Dit kan zelfs leiden tot leermoeilijkheden. De nieuwe snoezelruimte creëert een veilige omgeving voor hen. Zo vergroten we de veerkracht en ontwikkelingskansen van onze leerlingen.”

Sofie Slaets, pedagogisch medewerker ZAS Paola: “Voor onze patiëntjes is deze snoezelruimte misschien wel de belangrijkste plek in het ziekenhuis. Hier kunnen ze ontsnappen aan de drukte en bekomen van de vele prikkels die ze in de ziekenhuisomgeving tegenkomen. Dat kan helemaal alleen, of met een ouder. Deze snoezelruimte is ook een ideale plaats voor bijvoorbeeld babymassages en om huilbaby’s samen met hun ouder(s) tot rust te brengen. Het is een verbindende plaats waar de kinderen helemaal tot rust kunnen komen.”

Traumasensitief

Leerkrachten en zorgverleners zijn niet altijd op de hoogte van de emotionele bagage van elk kind. Daarom is het belangrijk om traumabewust te werken en eerst aandacht te hebben voor het welbevinden van het kind. Traumabewust werken houdt in dat je rekening houdt met de impact van trauma op iemands gedrag en emoties. Door begripvol te handelen, creëer je een veilige omgeving waarin mensen zich beter ondersteund voelen.

Ziekenhuisschool Antwerpen is een traumasensitieve school. Leerkracht Christophe Deroo vertelt: “Voor de kinderen en jongeren die op de kinderafdeling van het ziekenhuis worden opgenomen is het vooral belangrijk dat ze zich veilig voelen en controle krijgen over hun eigen keuzes en lichaam. Tijdens hun ziekenhuisopname ondergaan de kinderen heel wat onderzoeken. Soms zijn die ook pijnlijk en zijn de kinderen hier bang van. Door hier oog voor te hebben en eerst in te zetten op welbevinden, kunnen we later sneller tot schools leren komen. Een traumabewuste benadering komt elke leerling ten goede, want elk kind en jongere heeft zijn eigen emotionele rugzak.”

De snoezelruimte speelt een belangrijke rol in deze aanpak. Als een kind net een pijnlijk onderzoek heeft gehad, is het niet aangeraden om meteen met rekensommen te beginnen. Dan is het beter om het kind in de snoezelruimte even tot rust te laten komen.

LEES MEER OP INFUUS.BE

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES

Trending

Infuus nieuwsbrief

Straffe verhalen van, door en voor zorgprofessionals – maandelijks in jouw mailbox afgeleverd.