De zorg trekt steeds meer zij-instromers aan, en die worden onder meer opgeleid op plaatsen zoals het Gentse CVO Groeipunt. Daar trokken coördinatoren Jolien Nachtergaele, Jolien Miermans en Nele Noë onlangs aan de mouw van INFUUS: of we de hardwerkende docenten in de bloemetjes willen zetten? Daar gingen we graag op in, want het zijn deze gepassioneerde leerkrachten – vaak, maar niet altijd, ook verpleegkundige van opleiding – die de zorgverleners van morgen opleiden.
CVO Groeipunt is het volwassenenonderwijs voor Oost-Vlaanderen. Er zijn in de provincie meer dan 55 campussen waar les wordt gegeven. Wie graag in de zorg wil werken, heeft er keuze uit meerdere opleidingen: van begeleider wonen en leven tot zorgkundige, opvoeder of logistiek assistent in de zorg. Op de campus Sint-Amandsberg werken Jolien, Jolien en Nele samen met een enthousiast team van dertig docenten.
Dag Jolien, Jolien en Nele, waarom verdienen de docenten van CVO Groeipunt Sint-Amandsberg een bloemetje?
“Het schooljaar is ontzettend druk geweest. Al sinds augustus zijn de docenten bezig met het voorbereiden en herwerken van hun cursussen en lessen. Het zijn stuk voor stuk competente mensen die met véél liefde in het onderwijs staan. Dat merk je ook: ze gaan coachend te werk. Dat sluit nauw aan bij de visie van CVO Groeipunt: leerkrachten en leerlingen zijn bij ons gelijken. Er is geen hiërarchie. De docenten ondersteunen de leerlingen tijdens hun leertraject. Hun deur staat dan ook altijd open voor leerlingen, merken we. Dat maakt het een pittige job, maar ook wel eentje die heel veel voldoening geeft, zeker wanneer je naar het mooie leerproces kijkt dat de meeste leerlingen hier afleggen… Het einde van het schooljaar nu leek ons het ideale moment om de docenten eens écht te bedanken.”
Wie komt er bij jullie terecht?
“We hebben drie grote doelgroepen: om te beginnen zijn er mensen die hun middelbare school niet hebben afgemaakt en via deze weg een certificaat willen behalen. Er zijn ook veertigers, vijftigers, die op zoek zijn naar een nieuwe professionele uitdaging en deze vinden in de zorgsector. Tot slot is er ook een opleiding tot zorgkundige gecombineerd met Nederlands leren. We leiden dus ook veel anderstaligen op.”
“Al onze opleidingen zijn competentiegericht. De leerlingen krijgen theorie, maar de klemtoon ligt echt op de praktijkervaring.”
Werken jullie nauw samen met de docenten?
“Ja, toch wel. Wij leggen telkens de puzzel van de lessenroosters, maar dat doen we zoveel mogelijk in overleg met de docenten. Eigenlijk delen wij dezelfde visie: we staan allemaal op dezelfde hoogte en we proberen elkaar zoveel mogelijk in belangrijk beslissingen te betrekken. Onze deur staat ook altijd wagenwijd open voor docenten. Als ze met iets zitten kunnen ze bij ons terecht. Uiteindelijk trekken we toch allemaal aan hetzelfde zeel: een zo sterk mogelijke opleiding aanbieden.”
Wil je jouw collega ook graag eens in de chocolaatjes zetten en hem of haar bedanken voor alle steun, hulp of al het plezier samen op de werkvloer? Dat kan! Mail naar hallo@infuus.be en wie weet ben jij in onze volgende editie aan de beurt.
LEES MEER OP INFUUS.BE
- Nieuw boek blikt terug op 35 jaar Ter Heide
- Dokters van de Wereld en Multipharma lanceren ‘solidaire zeep’ voor mensen in nood
- Maarten en Helder Vanneste, vader en dochter samen aan het werk in WZC Het Heiveld
- “De zorgsector mag best wat stoer en stout zijn”
- Neos vzw lanceert ‘pil tegen eenzaamheid’