Dertig vooruitstrevende zorgorganisaties vallen in de prijzen

Zorgwerkgever van het Jaar

Het is april en dat betekent: de awarduitreiking van Zorgwerkgever van het Jaar, een organisatie van ZORG Magazine! Voor deze tiende editie ontving de jury maar liefst 91 sterke dossiers van Vlaamse zorgorganisaties. Daaruit werden dertig zorgorganisaties genomineerd en tien ultieme winnaars geselecteerd. AZ Groeninge mag zich een jaar lang Zorgwerkgever van het Jaar noemen, en Wouter De Ploey kreeg onder luid applaus de award voor Zorgpersoonlijkheid van het jaar.

Ook in 2023 ging ZORG Magazine op zoek naar dé zorgorganisaties die boven het maaiveld uit wisten te steken. De talrijke dossiers – 91 in totaal! – werden vakkundig bestudeerd door de jury. “We stellen vast dat de zorgsector niet heeft stilgezeten. Er wordt volop geïnvesteerd in innovatie, en dat op alle vlakken”, zegt organisator en operational director Evelien Van Hyfte tevreden. Net om die veelzijdigheid en diversiteit in de verf te zetten, reikt ZORG Magazine awards in tien categorieën uit: van Beste externe marketing, Zorginnovatie, tot Woonzorgcentrum, en Zorgwerkgever van het Jaar.

De uitreiking vond plaats op 20 april in Docks Dome in Brussel. Voor het eerst sinds de coronapandemie gebeurde dat opnieuw in de aanwezigheid van honderden mensen uit de sector zelf. “De zorgsector heeft de afgelopen jaren hard gepresteerd. Toch is het ook de sector bij uitstek die overloopt van warmte, menselijkheid en ambitie. We proberen die geleverde inspanningen recht aan te doen met een grootse prijsuitreiking, inclusief rode loper”, vertelt hoofdredacteur Timothy Vermeir.

De winnaars & genomineerden van de Zorgwerkgever van het Jaar 2023:

Thuiszorgorganisatie van het jaar

Winnaar Wit-Gele Kruis van Antwerpen

Wit-Gele Kruis van Antwerpen maakte een grondige strategische oefening, en dat onder begeleiding van professor Kurt Verweire van Vlerick Business School. De resultaten bleven vervolgens niet zomaar rondslingeren, maar werden vertaald naar een nieuwe missie, visie en strategie. Zie daar, de strategische doelen ‘23 – ‘26 van Wit-Gele Kruis van Antwerpen: streven naar een maximale, warme zorggarantie én een financieel evenwicht, “waarbij zorg primeert boven economische drijfveren”, zoals ze zelf zeggen. Ook de nauwe samenwerking met ziekenhuizen en het versterken van de samenwerking met huisartsen, de zoektocht naar innovatie, en de uitdaging om competente medewerkers aan te trekken en behouden, staan in de strategische doelen.

“We bouwden ook ons EVD (elektronisch verpleegkundig dossier) en mijnWGK (mijnthuisverpleging) verder uit om de multidisciplinaire samenwerking van alle zorgverleners rond een patiënt te ondersteunen”, klinkt het bij de organisatie. EVD 2.0 is dus in de maak, met dank aan een team van verpleegkundigen en IT’ers. Ook basisverpleegkundigen worden betrokken bij de ontwikkeling en testen. Zorgtechnologie is voor Wit-Gele Kruis van Antwerpen essentieel voor de toekomst.

De organisatie kijkt ook naar de interne werking. “We versterken onze afdelingen en de leidinggevenden van de zorgteams. We focussen op betrokkenheid, inspraak en professionele competenties.”

Ereplaats Zorgband Leie & Schelde
Ereplaats Thuisverpleging Van Crombrugge

Thuiszorgorganisatie van het jaar

Woonzorgcentrum van het jaar

Winnaar Woonzorghotel Aurélys

Aurélys verlegt de grenzen van wat een woonzorgcentrum precies is. Het biedt een totaalconcept dat inzet op wonen én leven. Een ontmoetingshuis, waar ouderen comfortabel vertoeven in een moderne omgeving. Bewoners die er verblijven, hebben zicht op het stadspark De Mote, nabij de Leie. Doel van dit concept is ouderen zoveel mogelijk de regie van hun leven laten behouden.

Met dit woonconcept onderscheidt Aurélys zich van het doorsnee woonzorgcentrum. De extra ruime studio’s, met aandacht voor privacy en autonomie, trekken aan. Bovendien is er ook oog voor duurzaamheid en past het binnen een lange termijnstrategie. De architectuur is toekomstbestendig, en de interne werking ook. Zo wordt er aan biofarming gedaan, en toetst men alles op circulariteit. Dat is aangenaam voor ouderen – hadden we de wellnessmogelijkheden in de poolhouse al ter sprake gebracht? – én voor zorgprofessionals.

“We koppelen de verpleegkundigen los van een zorgshift om de verpleegkundige taken op te nemen. Op die manier waarborgen we kwaliteit op vlak van wondzorg, medisch materiaalbeheer en medicatieveiligheid”, laat de organisatie weten. “Intersectoraal denken is het uitgangspunt, want we voorzien bijvoorbeeld ook kinderopvang op het terrein.”

Zijn er toch verbeterpunten? Aurélys organiseert klassieke tevredenheidsbevragingen, en zet in op een open en toegankelijk onthaal. “We creëren een open communicatiecultuur zonder ijdele doorverwijzingen. Elke medewerker wordt opgeleid om aan de slag te kunnen met vragen van klanten.”

Ereplaats WZC De Samaritaan
Ereplaats WZC Sint-Margaretha & Buurtzorg Holsbeek

Woonzorgcentrum van het Jaar

Ziekenhuis van het jaar

Winnaar Ziekenhuis Geel

Ziekenhuis Geel is een regionaal ziekenhuis met een ambitieuze visie. “We willen onze basisopdracht van zorgverlening overstijgen”, zegt de zorgorganisatie. Dat tracht het op verschillende manieren te bewerkstelligen. Om te beginnen is er een sterke samenwerking met andere partners van de nulde-, eerste-, tweede- en derdelijnszorg. Ook met lokale overheden, onderwijsinstellingen en andere buurtorganisaties is er een goede traditie van samenwerking. Het ziekenhuis maakt ook deel uit van een netwerk (Ziekenhuisnetwerk Kempen). Een eenmaking met het Heilig Hartziekenhuis Mol is daarin een belangrijke volgende stap. En de patiënt, die staat uiteraard bovenaan het prioriteitenlijstje.

“We willen het meerjarenplan van het ziekenhuis zichtbaar maken voor iedereen”, laat men bij Ziekenhuis Geel weten. Dat doel krijgt ook vorm via kunst. Op de gevel van het gebouw ontdekken voorbijgangers, bezoekers en medewerkers een gedicht dat gebaseerd is op het meerjarenplan. Dat gedicht komt ook terug op de muren in het ziekenhuis, en siert op een welkomstkaartje dat iedere patiënt ontvangt op de kamer. “Het is een belofte die we waarmaken aan onze patiënt, want ons plan is van en voor de patiënt.”

Ziekenhuis van het jaar word je niet zomaar. Daar speelt ook de innovatiedrang van Ziekenhuis Geel in mee. De projecten waarin het betrokken is, zijn talrijk: van een uitgewerkt ervaringstraject voor patiënten met verslavingsproblematiek, tot remote monitoring, de revalidatieboerderij, het Health Flow Centre…

Ereplaats AZ Delta
Ereplaats UZ Brussel

Ziekenhuis van het Jaar

Andere Zorgorganisatie van het jaar

Winnaar Zeepreventorium

Het Zeepreventorium in De Haan is een medisch pediatrisch revalidatiecentrum waar chronisch zieke kinderen, jongeren en jongvolwassenen revalideren. Patiënten kunnen er zowel residentieel als ambulant terecht. Een opname kan tussen de drie weken en één jaar duren. Het is een huiselijke sfeer, maar de patiënten worden wel zoveel mogelijk gestimuleerd om bijvoorbeeld gedurende de weekends naar huis te gaan. “Het is een participatief traject waarbij we de patiënt zoveel mogelijk voorbereiden op een terugkeer naar de maatschappij”, klinkt het.

Op deze manier sluit het Zeepreventorium aan bij de trend van de vermaatschappelijking van de zorg: “We bereiden kinderen en jongeren met een chronische aandoening voor op het innemen van een zinvolle plek. We gaan samen met hen op zoek naar zorg die zoveel mogelijk geïntegreerd is binnen hun actieradius, en niet zozeer aan Belgische kust.”

Het Zeepreventorium valt om verschillende redenen in de prijzen. Het is een zorginnovator, om te beginnen. Zo ontwikkelt de zorgorganisatie een eigen evaluatieprotocol om de kwaliteit van de zorg te monitoren, en geeft het nieuwe technologie ook zoveel mogelijk ruimte. “We werken samen met UGent aan de ontwikkeling van een app om chronisch zieken kinderen te ondersteunen in de nazorg.” Ook is het een ‘klokkenluider’ en tracht het onder andere te sensibiliseren rond obesitas en de behandeling daarvoor.

Ereplaats De Blauwe lelie
Ereplaats UNIE-K

Andere zorgorganisatie van het jaar

Mooiste branding van het jaar

Winnaar Woonzorggroep GVO: Het Zorgpeloton

Woonzorggroep GVO is een woonzorgnetwerk dat tien autonome ouderenvoorzieningen, verspreid over West-Vlaanderen, bundelt. De organisatie ondersteunt en begeleidt de voorzieningen in het uitbouwen van de eigen werking, en dat tegen de achtergrond van een sterke visie rond zorginnovatie, zorgethiek en dementie. De branding van het jaar gaat naar Woonzorggroep GVO, dat daarnaast ook volop inzet op haar dierbare ‘zorgpeloton’.

“We deden een uitgebreide bevraging in alle geledingen van de organisatie”, legt de organisatie uit. “Zo kwamen we tot enkele troeven die Woonzorggroep GVO onderscheidt van andere werkgevers. We hebben dat vertaald in een employer brand, namelijk ‘Het Zorgpeloton’.” Onder deze naam en visuele identiteit wil het de huidige en toekomstige medewerkers van Woonzorggroep GVO verenigen.

Weldra kent ook het grote publiek Het Zorgpeloton. Op 6 mei lanceert Woonzorggroep GVO een fietshappening, over de hele provincie. ‘De Ronde van GVO’ is één grote fietslus van 197 km die alle GVO-huizen verbindt. Er zijn ook vijf toeren van 50 km die enkele huizen aandoen. “We hebben ook een eigen wielerclub opgericht onder de koepel van Cycling Vlaanderen. We maken ook een ‘Zorgpeloton’-wieleroutfit.”

Op deze manier wil de organisatie haar sterktes in de verf zetten en meer verbinding creëren tussen medewerkers onderling, en tussen de organisatie en de medewerkers. De wielerwereld is daarbij een metafoor. “Zo bereiken we op een leuke en positieve manier alle medewerkers binnen onze organisatie, ongeacht leeftijd, geslacht of functie.”

Ereplaats Stichting M.M. Delacroix: Gelijk Thuis
Ereplaats Armonea: Armonea TV

Mooiste branding van het jaar

Beste externe marketing van het jaar

Winnaar i-mens on tour

600 openstaande vacatures. Dat was de uitdaging waar i-mens, zorgorganisatie die huishoudhulp, thuisverpleging, gezinshulp, kraamzorg, kinderopvang en poetshulp aanbiedt, voor stond. Ze besloten af te stappen van de klassieke employer branding campagne, en hun pijlen elders op te richten. Er werd een creatief concept uit de grond gestampt. Of liever gezegd: dat reed rond, op vier wielen.

“We bouwden een bestelwagen om tot mobiele studio en doorkruisten Vlaanderen met de i-mensmobiel”, klinkt het. Gent, Brugge, Leuven en Hasselt waren de bestemmingen. De mobiel werd op levendige plaatsen, middenin de stad, geparkeerd en trok veel aandacht. “Wie wou, kon meteen met een HR-medewerker in gesprek gaan en zelfs ter plaatse solliciteren. Ook beleidsmakers kwamen langs en luisterden naar ons verhaal.” De leuze? ‘Een job in de zorg? Kies voor i-mens.’

Het resultaat mag er wezen: i-mens slaagde erin extra sollicitanten aan te trekken, ook voor niet-zorgende maar eerder ondersteunende functies. Daarbij hielp de campagne de relatief jonge organisatie om zich te profileren als zorgaanbieder. Een aanpak die ook intern op bijval kon rekenen. “Eigen werknemers vonden de aanpak schitterend. Ze konden hun verhaal brengen in hun eigen, vertrouwde omgeving, en voelde directe waardering voor hun job.” En zo werd de mobiele studio ook een beetje teambuilding. “Het leverde ons een energieboost op.”

Ereplaats AZ Groeninge: Zieken(t)huis
Ereplaats ZNA

Beste externe marketing van het jaar

Intern project van het jaar

Winnaar VITAZ: De Zorgondersteuner

Vitaz is een fusieziekenhuis. Het is gegroeid uit zes regionale campussen verspreid over het Waasland. De hoofdcampus van het ziekenhuis ligt in Sint-Niklaas. Om een kwalitatief zorgaanbod in de regio te kunnen blijven aanbieden, is het optimaal ondersteunen van de zorgverleners een essentiële voorwaarden. We hoeven u het tekort aan personeel niet uit te leggen. Vitaz bleef niet ter plaatse trappelen, maar besloot actie te ondernemen. Zo ontstond de ‘zorgondersteuner’.

“We hebben meerdere brainstormsessies en participatieve bevragingen bij hoofdverpleegkundigen uitgevoerd. Daaruit bleek dat de nood op de werkvloer vooral ligt in de ondersteuning in hygiënische basiszorg, logistieke taken en administratieve taken”, legt de organisatie uit. Die nood werd gebundeld in een nieuwe functie, de zorgondersteuner. Met de lancering van deze nieuwe vacature hoopt Vitaz het begin van een duurzame oplossing in gang te zetten.

De zorgondersteuner werkt onder supervisie van een coördinerende verpleegkundige, in het team. De verpleegkundige dient natuurlijk die taken los te laten en te delegeren, waardoor er meer tijd vrijkomt voor hun kerntaken. “Dit impliceert een andere manier van werken en denken. Dit veranderingsproces vergt natuurlijk veel aandacht, opvolging en bijsturing.”

Ereplaats Dominiek Savio: Makerscorner
Ereplaats BZIO: We Go To Springt

Intern project van het Jaar

Zorginnovatie van het jaar

Winnaar ZNA: AI in strijd tegen kanker

Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) is de grootste gezondheidsorganisatie van België. Het strekt zich uit over 32 gemeenten en bereikt ruim een miljoen inwoners. De organisatie is verspreid op acht sites: drie algemene ziekenhuizen, zeven dagcentra, zes gespecialiseerde ziekenhuizen, een psychiatrisch verzorgingstehuis en een woonzorgcentrum.

Binnen die context tracht ZNA te innoveren. Zo zet het ziekenhuis, sinds begin 2023, artificiële intelligentie in in de strijd tegen kanker. Dat doet het samen met GZA Ziekenhuizen, in het lab anatome pathologie. “Het gaat om een Benelux-primeur”, zegt ZNA, “dit is het eerste lab dat slimme software gebruikt in de dagelijkse werking. De patholoog blijft aan het roer van de diagnose. De AI is goedgekeurd voor de Europese markt. Het is geen startup of academisch proefproject.”

Het lab integreerde AI in verschillende softwaretoepassingen, zoals bij het maken en delen van verslagen en het aanvragen van technieken met input van AI. Ook bij het opslaan en beheren van beelden en data wordt AI gebruikt. “Door deze integratie verlopen de processen in het lab anatome pathologie veel sneller en accurater. Zo kunnen we de AI op zijn volle potentieel benutten. De opstartfase van het lab is goed voor 1.150 stalen per jaar. Tegen 2024 willen we dat optrekken naar 15.000 stalen per jaar, op de 70.000 stalen die het lab jaarlijks analyseert. Het gaat vooral om stalen van tumoren in de maag, borst, prostaat en longen.”

Ereplaats UZA: Het Medicatiespel
Ereplaats AZ Monica: Zorgmodel 2.0

Zorginnovatie van het Jaar

Zorgpersoonlijkheid van het jaar

Winnaar ZNA: Wouter De Ploey

Dat Wouter De Ploey, die van 2015 tot 2022 CEO was van Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA), tijdens zijn loopbaan impact heeft gehad, is een understatement. Onder zijn impuls kwam er een nieuwbouw voor de Universitaire Kind- en Jeugdpsychiatrie, kreeg ZNA Jan-Palfijn een nieuwe voorbouw, en veranderde ZNA Cadix de skyline van de stad Antwerpen. Hij was ook de man die voluit vertrouwen gaf aan de pioniers binnen zijn organisatie om het test- en vaccinatiedorp op Spoor Oost te realiseren in volle Covidcrisis.

Vandaag is ZNA financieel gezond. Onder leiding van Wouter De Ploey zette de organisatie ook grote stappen op vlak van professionalisering en toekomstbestendigheid. Zo kwam er een oplossing voor de pensioenlasten van de statutaire ZNA-medewerkers, behaalde het ziekenhuis een JCI-accreditatie en kwam er een horizontalisering van de medische diensten van de verschillende sites.

Wouter De Ploey is ook de man die de gesprekken met stadsgenoot GZA in gang zette, met een akkoord voor een fusie als resultaat. Tegen 2024 zullen beiden opgaan in ZAS – Ziekenhuis Aan de Stroom – die in totaal 9.000 medewerkers, 1.000 artsen en 3.300 bedden verspreid over dertien sites zal tellen.

“Wouter zocht nooit de spotlights op om daar ronkende verklaringen af te leggen. Liefst van al werkte hij in de luwte aan de zaken die ertoe deden. Hij was een CEO die naar zijn mensen luisterde en veel ruimte gaf. In het directiecomité zocht hij als teamspeler naar beslissingen met een breed draagvlak. Klein van gestalte, maar een grote mijnheer”, zo zeggen zijn ZNA-collega’s. “Wouter zal heel erg gemist worden.”

Ereplaats Heilighart Ziekenhuis Lier: Dr. Geoffroy Vandeputte
Ereplaats PC Sint-Jan-Baptist: Sofie Buysse
Ereplaats A.S.Z.: Jolien Eeckhout

Zorgpersoonlijkheid van het Jaar

Zorgwerkgever van het jaar

Winnaar AZ Groeninge

AZ Groeninge mag zich een jaar lang dé zorgwerkgever van het jaar noemen. Het Kortrijkse ziekenhuis sleept de titel in de wacht dankzij een brede waaier aan inspanningen. De organisatie zet erg in op employer branding om nieuwe medewerkers warm te maken voor een job bij AZ Groeningen, en tracht actief extra medewerkers aan te trekken, wat tot een groeiende instroom leidde. Nieuwe medewerkers worden bij de hand genomen dankzij een innovatieve onboarding app.

Hier in Kortrijk is ook een vooruitstrevende visie op opleiding en ontwikkeling. Die steunt op drie pijlers: competente medewerkers, nu en in de toekomst; doeltreffend leren; en leren met de glimlach. De organisatie investeert in leiderschapsontwikkeling, en dat zowel voor de startende en meer ervaren leidinggevende, én de artsen.

Om de vinger aan de pols te houden organiseert het ziekenhuis en driejaarlijkse e-NPS-enquête, maar ook individuele veerkrachtbevragingen. Directieleden spreken geregeld met leidinggevenden en gaan elke maand op bezoek bij een afdeling voor een babbel over wat goed loopt en waar actiepunten zijn. En uiteraard is er ook hier veel aandacht voor welzijn en welbevinden.

Ereplaats Zorgband Leie & Schelde
Ereplaats Familiehulp

Zorgwerkgever van het Jaar

LEES MEER OP INUUS.BE

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES

Trending

Infuus nieuwsbrief

Straffe verhalen van, door en voor zorgprofessionals – maandelijks in jouw mailbox afgeleverd.