Dienst Voeding en Catering AZ Alma krijgt nieuwe ‘smiley’

az alma smiley

De Dienst Voeding en Catering van AZ Alma ontving voor de vierde opeenvolgende keer het Autocontrole Certificaat, kortweg de ‘smiley’. Dat wordt uitgereikt door de Certificatie Commissie van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en is de
hoogst mogelijke kwaliteits-erkenning die een grootkeuken in een ziekenhuis kan ontvangen. AZ Alma ontving deze ‘smiley’ eerder al in 2012, 2015 en 2018. “Dit kan alleen door de grote inzet van iedereen”, zegt diensthoofd Voeding en Catering Griet Dhont.

“Zo’n ‘smiley’ krijg je niet zomaar”, zegt operationeel directeur Fritz Defloor. “Hiervoor is de inzet van een volledig team, elke dag opnieuw, nodig. Dat we ook in volle coronaperiode deze keuze voor kwaliteit en
service hebben aangehouden, is nog mooier. Onze patiënten krijgen kwalitatieve maaltijden voorgeschoteld, net als in ons restaurant voor onze artsen en medewerkers. Het Federaal Agentschap Voedselveiligheid
schonk ons het vertrouwen, we gaan dat blijven waarmaken!”

“AZ Alma is opnieuw gecertificeerd voor drie jaar”, legt diensthoofd Voeding en Catering Griet Dhont uit. “Maar dat wil niet zeggen dat we nu drie jaar op onze lauweren kunnen rusten, verre van. Het FAVV blijft
korte en onaangekondigde audits uitvoeren, de dienst moet dus bij de pinken blijven. Elke dag opnieuw moeten we het opgelegde autocontrolesysteem volgen en respecteren. Dit wordt minutieus gecontroleerd door teamleider Dominique Haemers.”

Diensthoofd Griet Dhont onderstreept het teamwork dat broodnodig is voor het telkens opnieuw behalen van deze hoogste onderscheiding voor een grootkeuken. “Samen zorgen we voor lekker en kwalitatieve voeding”,
zegt ze. “Naast Dominique Haemers, dragen ook de andere teamleiders Johan Van Houcke, Ann Van Loo en Steven Delabie en hun respectievelijke medewerkers hun steentje bij. Elke schakel is belangrijk voor het behalen van die erkenning, we moeten één sterke keten zorgen, en daar slagen we ook in!”

“De werking van de Dienst Voeding en Catering in een ziekenhuis als AZ Alma is heel complex en onderworpen aan een pak regels en voorschriften. De strenge audit ging na of deze richtlijnen in de grootkeuken van AZ Alma tot in de kleinste details werden nageleefd. De hernieuwde toekenning van dit Autocontrole Certificaat past perfect in het voortdurend streven naar kwaliteitsvolle zorg in AZ Alma”, zegt facilitair groepmanager hoteldiensten Veerle Schaubroeck.

LEES OOK OP INFUUS:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES