Zijn wie we moeten zijn

Healthusiasm column

Heel vroeger droegen artsen enkel zwarte kledij. Het toonde het verwachtte respect voor de patiënten die toen vaak niet meer gered konden worden. Het witte schort is er pas gekomen toen de medische opleiding wetenschappelijker werd en de zorgverstrekker er net zo wilde uitzien. Het kledingstuk, voordien enkel gedragen door wetenschappers, werd zo een symbool voor de kennis en competentie van artsen. Het straalde ook hygiëne en veiligheid uit. Kenmerken die verwacht werden van artsen. 

Gedurende jaren was dit een belangrijke functie van werkkledij: invullen wat er verwacht werd. Het dragen van pakken in bedrijven moest evenzo dit professionalisme uitstralen. We moesten een competente werknemer zijn, of althans er zo uitzien. Wie je was naast het werk deed er simpelweg niet toe. Meer nog, het moest door niemand geweten zijn. De uniforme werkkledij verstopte elk persoonlijk kenmerk onder een schijn van competentie. 

Met social media kwam hier verandering in. Ons persoonlijk leven was zo publiek geworden dat een uniform het niet meer kon verbergen. De succesvolle oprichters achter deze miljoenen bedrijven waren daarenboven niet meer de typische zakenmannen. Ze toonden daarentegen persoonlijkheid dat perfect gekenmerkt kon worden met een hoodie. Persoonlijkheid werd belangrijker dan een neutraal pak. Competentie werd iets wat je hebt, niet wat je aanhebt. Vandaag zie je dan ook 25-jarige TikTok’ers in een t-shirt die meer aanzien hebben als financieel adviseur dan de in-pak-uitgedoste makelaars op Wallstreet. 

Ondertussen stellen we soms vast dat persoonlijkheid eigenlijk even maakbaar is als een uniform. De influencers die naam en faam verworven hebben op sociale media blijken vaak niet echt. Meer en meer merken stappen voor die reden ook af van het gebruik van deze influencers. Ze worden ingeruild voor ‘echte mensen’ met minder volgers en vooral een minder gemaakte persoonlijkheid. Echtheid is vandaag essentieel geworden in relatie met anderen. We willen omgaan met echte mensen, ook in een professionele context. 

Zelfs in de zorg zien we dit vaker. De witte schort maakt plaats voor echtheid. Want patiënten hebben dit meer dan nodig: een echte persoon waar ze zich goed bij voelen. Deze echtheid vertaalt zich evenzeer door in het interieur. Wachtkamers voelen alsmaar vaker aan als een rustgevende woonkamer. Consultatieruimtes stralen de gezelligheid van een eetkamer uit. Ik ben zelf een enorme fan van Parsley Health, een artsenpraktijk met de charme van een comfortabele living. Een prachtig voorbeeld is ook KindBody, een vruchtbaarheidskliniek die koppels ontvangt in een warme, hoopvolle omgeving, in plaats van in een klinisch koud centrum. En in deze sfeervolle ruimtes passen uniforms helemaal niet meer. 

Terwijl we ‘echte’ relaties meer gaan appreciëren, verlangen we ook steeds meer om zelf echt te kunnen zijn. We willen gewoon erkend worden zoals we zijn. We pikken de vooroordelen niet meer. Transgenders, mannen met make-up, bewuste singles of niet-monogame relaties lijken anekdotisch te zijn. Maar de aandacht die het krijgt, luidt een nieuw tijdperk in waarin kwetsbaarheid centraal staat. We aanvaarden niet langer dat we ons moeten verbergen voor de mening van anderen. Zo wijzen tienermeisjes de schooldirectie er vandaag terecht op dat de lengte van de schoolrok enkel provocerend is als de andere het zo interpreteert.  

Werkkledij is meestal onderworpen aan regels die gedicteerd zijn door de impliciete normen van de maatschappij. Gelijklopend met de sociale evolutie in de maatschappij, zagen we zo hoe professionele kledij plaats gemaakt heeft voor een meer persoonlijke kledingstijl op de werkvloer. Omdat echte relaties meer betekenen voor ons, evolueerde deze persoonlijke stijl op zijn beurt zelfs in een meer authentieke voorstelling van onszelf. We willen ons kwetsbaar kunnen opstellen zonder de vooroordelen. Het gaat dus steeds minder over wie we moeten zijn, maar over zijn wie we zijn.  


HEALTHUSIASM

Healthusiasme is een beweging van mensen en bedrijven met een positieve impact op onze gezondheid en ons geluk. De term komt uit het gelijknamig boek dat ons wegwijs maakt in een wereld die bol staan van de mogelijkheden en innovaties. Christophe Jauquet is de auteur van het boek. Hij inspireert en adviseert bedrijven en zorgorganisaties om betere belevingen in de zorg te ontwikkelen. Voor INFUUS vertelt hij over deze positieve mindset en vooral over waar we vandaag met z’n allen healthusiast kunnen over zijn.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES

Trending

Infuus nieuwsbrief

Straffe verhalen van, door en voor zorgprofessionals – maandelijks in jouw mailbox afgeleverd.