Helft werkenden: “Communicatie binnen organisatie ondermaats”

Man,Working,From,Home,Having,Online,Group,Videoconference,On,Laptop

36 procent vindt dat onderlinge afspraken slecht worden nageleefd 

Maar liefst 47 procent van de werkende Nederlanders vindt dat er binnen hun organisatie niet goed wordt gecommuniceerd. Dat blijkt uit onderzoek van communicatieadviesbureau Loo van Eck onder 1.067 Nederlanders werkend in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Als een direct gevolg hiervan zegt een derde van alle ondervraagden dat afspraken binnen hun organisatie over het algemeen slecht worden nageleefd.


Van alle bedrijfssectoren wordt er het slechtst gecommuniceerd in de logistiek (60 procent). Met 39 procent is communicatie en informatie de best presterende sector, maar ook overheidsdiensten en de zorg doen het goed (41 procent). “De communicatie tussen werknemers onderling wordt vaak als slecht ervaren doordat er onbewust en onduidelijk wordt gecommuniceerd”, zegt Martijn Jacobs, directeur bij Loo van Eck. “Of dat nu via e-mail is of in een meeting. Veel werknemers ‘doen maar wat’ als ze communiceren. Er is binnen organisaties ook veel minder aandacht voor onderlinge communicatie en bijbehorende vaardigheden dan voor bijvoorbeeld het contact met klanten.”  


Thuiswerken

Anders dan wellicht op voorhand verwacht, heeft de coronacrisis een positieve invloed gehad op de manier waarop organisaties communiceren. Zo stellen maar liefst 4 op de 10 ondervraagden dat thuiswerken de communicatie binnen hun organisatie heeft verbeterd. Volgens 42 procent worden daardoor ook gemaakte afspraken vaker nagekomen. Opvallend is dat vooral in de zakelijke dienstverlening de communicatie door corona is verbeterd (55 procent). Wanneer het gaat om onderlinge afspraken, zegt bijna  twee derde van alle respondenten uit de financiële sector dat deze door corona beter worden nageleefd. Jacobs: “Door de crisis werden we gedwongen opnieuw na te denken over de vraag ‘wat en hoe communiceer ik?’ Ineens konden we niet meer op kantoor bij elkaar langslopen. Of een live meeting beleggen. Het communicatiekanaal veranderde, de omstandigheden veranderden en dat vroeg om een aanpassing. Dat bleek een krachtige reset. Communiceerden we eerder onbewust, nu werden we plotseling gedwongen om bewust na te denken over onze communicatie.”


Terug naar kantoor

Uit het onderzoek blijkt verder dat niet iedereen uitkijkt naar een (eventueel) fulltime weerzien met de werkvloer. Zo vreest een vijfde van alle ondervraagden dat dit van negatieve invloed zal zijn op de communicatie binnen hun organisatie. Jacobs: “Een terugkeer naar kantoor zet het samenwerken opnieuw onder druk. Dat beangstigt  mensen. Maar het hoeft niet eng te zijn. We moeten ervoor zorgen dat we het goede van het thuiswerken combineren met het goede van op kantoor werken”. Een voorbeeld hiervan is video-vergaderen: maar liefst een op de drie werkenden blijft na een terugkeer het liefst digitaal vergaderen. “Dat past goed in de denkomslag die we hebben gemaakt”, stelt Jacobs. “Video-vergaderen kan bijzonder efficiënt zijn en behoort tot het goede dat we moeten behouden. Het is een wezenlijk onderdeel van de corona reset.”


Over Loo van Eck

Als grootste opleider in schrijven helpt communicatieadviesbureau Loo van Eck mensen en organisaties met het verbeteren van hun schriftelijke en mondelinge communicatie. Dit doet het Edese bureau door advisering, teksten schrijven, het verzorgen van opleidingen en trainingen op maat én e-learnings. Het bureau heeft zeventig mensen in dienst. Ongeveer de helft van de omzet is afkomstig uit de publieke sector. Onder de klanten verder onder meer bedrijven uit de financiële sector, woningcorporaties, de zorg en het onderwijs, en ook KLM en de Efteling.

image
image
image
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

REACTIES

Trending

Infuus nieuwsbrief

Straffe verhalen van, door en voor zorgprofessionals – maandelijks in jouw mailbox afgeleverd.